SkidO-SM i Lycksele och långlopp i Malå

I helgen var det SM i skidorientering. Det snöade på ganska bra under tävlingarna, vilket skapade vissa problem för arrangörerna. Men trots detta genomfördes tävlingarna under rättvisa förhållanden. På fredagen var det långdistans. 20 km mätte seniorbanan fågelvägen och det blev mycket utslagsgivande banor i det tungkörda föret och kuperade spårsystemet. Vann gjorde Erik Rost före Peter Arnesson och Johan Granath. Jag blev utklassad (22 minuter efter Rost) då varken orienteringen eller skidåkningen stämde. Jag var för dåligt förbredd för uppgiften helt enkelt. Det gick något bättre på lördagen, då det var kortdistans. Framförallt stämde O-tekniken bättre och jag körde på så gott jag kunde Det räckte inte så långt placeringsmässigt (14e), men det är alltid skönt att åka rätt. Vann gjorde Peter "Påsen" Arnesson före Tomas Löfgren och Erik Rost, de tre giganterna från EM i Schweiz.

Kortdistans varv 1
Kortdistans varv 2

Idag (söndag) åkte Hallbyteamet, bestående av Peter Arnesson, Stefan Håmås, Hans Lingfors, Hans-Åke Arnesson och jag, till Malå. Det var ganska öde längs vägen och de flesta orter slutade på "-träsk". När vi kom fram testades det skidor inför stundande långlopp. Det var lite svårt att fokusera på loppet då det ryktades att en livs levande ren lottades ut till en lycklig vinnare! Spänningen gick att ta på. Hade lite problem med en binding innan start vilket gjorde att jag fick köra med uppvärmningsskidorna. Det var vissserligen bättre fäste på dem, men glidet var ganska dåligt. Jag blev lätt ifrångliden i nedförsbackarna. Jag kände mig pigg i början, och efter 9 km ungefär låg jag tillsammans med en annan kille på sjunde plats ungefär. Han föreslog växeldragning, men jag blev rejält blåst, då han sa att jag såg mycket starkare ut och parkerade bakom mig i stort sett hela det första varvet. Vi kom ikapp två andra killar, varav en släppte i de avslutande backarna på första varvet. Jag var ganska sliten då, efter att ha legat först hela tiden och släppte upp de andra två bakomvarande efter 26 kilometer ungefär. De ökade då takten lite och jag hade inte en chans att hänga med. Jag hasade mig runt resten av banan och försökte tänka positivt hela tiden och var inte mer än knappa sju minuter efter Peter Arnesson som tog helgens andra seger, så man får vara nöjd ändå. Nu får jag förhoppningsvis stå i första ledet på vasaloppet och det var målet med loppet, samt att vinna en ren såklart. Tyvärr hade vi ett plan att passa så hur det gick med renen vet vi inte riktigt...

Kommentarer
Postat av: Holmberg

Vilka kartbilder :S, du har lite att jobba på där ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback