5-dagars 2007

Har genomfört mitt 9:e O-ringen, som detta år gick i Mjölby. Taktiken före var att försöka vara offensiv, då jag märkt att det ibland är lätt att bli passiv och komma in i en lunk och då kommer det ochså ofta lite slarviga missar. Det funkade bra första etappen, blev lite små slarviga misstag även av den här taktiken men de blev väldigt små och med den höga farten mellan kontrollerna gjorde det inte lika mycket. Blev 9:a på den här etappen, slagen med nästan 6 minuter av Timo Sild som slog knock direkt genom att gå under 50 minuter på den 8,6 km långa banan.

Bockarp          Winsplits

Inför andra etappen var taktiken densamma. Försökte tänka offensivt så att eventuell nervositet försvann. Kände mig också ganska pigg, vilket kan utläsas av sträcktiderna. Öppnade kanske bättre än jag någonsin gjort tidigare i en viktigt tävling. Tog ledningen vid ettan och hade drygat ut den till en minut vid 9:an. Höll den till 11:an, och hade fram tills dess bara haft en 20-sekundersbom på 6:an. fick tyvärr hjärtfel på väg till 11:an, så jag fick stanna till några sekunder och sedan sänka farten lite grann. Tappade flytet till 12:an och missade dessutom i ringen ett par minuter, vilket senare skulle visa sig kostat mig etappsegern. Var efter det trött, men gjorde inga större misstag och jag slutade 9:a precis som första etappen, vilket förde upp mig till en 7:e -plats sammanlagt.

Hallarna         Winsplits

Medeldistans, var riktigt sugen att springa fort igen, ville inte släppa den gamla taktiken, men hög fart är kanske inte den bästa taktiken på kluriga kortsträckor. Men jag gjorde som innan, och det blev ganska många småbommar. Ändå ett godkänt lopp som gav en delad 13:e-plats med totalledaren Timo Sild. Kul att den gamla räven Oscar "Bengt" Stensson-Bohman slog till med etappseger och 50 friska poäng i J-cupen! Grattis!

Vifolkavallen         Winsplits

Fjärde etappen, fortfarande 7:a i sammandraget och här gällde det att skaffa sig bra position inför jaktstarten. Startade ganska tidigt och kände att farten var bra i början, inga misstag förens den 10:e kontrollen. Stannade vid en kontroll vid höjden några meter för tidigt och tappade en minut, lite drygt. Gjorde tyvärr en groda på den 20: e kontrollen. Blev 2 minuter där, ganska onödig bom, borde har kunnat ta den direkt, men men... Den bommen gjorde att jag i och med min 16:e plats på etappen skulle gå ut som 9:a i jaktstarten, bara en halvminut efter Johan Aronsson, och en minut efter Oskari Liukkonen som låg sexa. Därimellan fanns även Emil Andersson.

Skogssjön         Winsplits

Mådde inget vidare på morgonen. Regnet hade gjort sömnen orolig, men jag försökte intala mig att det bara var nervositet, vilket delvis också var sant. Var lite väl nervös innan start, vilket resulterade i en katastrofal inledning, först snett ut från startpunkten, eftersom jag inte fått i kartan i plastfickan, sedan en liten bom på 2:an och så kom det en 3-minutare på 3:an. Det gjorde att Anatolijs Tarasovs, Petter Eriksson och Jonas Rass var ikapp och det var bara att försöka hänga på. Kroppen var inte riktigt med den här dagen och jag fick släppa Eriksson och Tarasovs på långsträckan till 13:e. Skulle väl ha sprungit rakt på här egentligen, men mitt självförtroende var inte på topp med den dåliga inledningen i bakhuvudet. Rass var i alla fall avhängd. Försökte jobba på i slutet, men chansen att jag skulle smita om de framför var nästintill obefintlig då det var ren transport från 13:e in i mål. Kom i mål som en nöjd 10:a i alla fall, då jag insåg att jag sprungit om en trött Anton Östlin någon gång på slutet.

Hallevadet         Winsplits

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu får du ta o uppdatera lite blixten!

2007-08-12 @ 18:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback